Asennus

VAIHE 1: ENNEN KUIN VAIHDAT TURBON

On tärkeää suorittaa moottorin perusteellinen tarkastus sen määrittämiseksi onko ”vika” oikeastaan turboahtimessa.

Tehon puute, meluisuus, liiallinen öljynkulutus tai savu voi johtua virheellisestä polttoaineen ruiskutusjärjestelmästä, ECU: sta tai sähköongelmista, rajoitetusta tai tukkeutuneesta ilmansuodattimesta, vaurioituneesta poistojärjestelmästä tai voiteluongelmasta. Jos mahdollista, tarkasta kampikammion paine moottorivalmistajan toiveiden mukaisesti. Normaalia suurempi kampikammion painelukema voi johtaa öljyvuotoon turbosta tulo- ja pakokaasujärjestelmiin.

 

VAIHE 2: ENNEN KUIN VAIHDAT TURBON

Jos moottorin tarkastuksessa ei löydy mitään ilmeistä syytä, varmista, että kattava vika-analyysi on suoritettu.

Tärkeimmät tarkastettavat asiat turboahtimessa:  vierasesineet, voitelun puute, öljyn saastuminen, turbon ylinopeudet ja liiallinen lämpötila. Tarkastus on tärkeää, koska ongelma turbossa voi usein olla oire taustalla olevasta ongelmasta eikä itse syy.

Seuraavia vaiheita on noudatettava tarkasti. Kysy aina erillisohjeita, jotka koskevat omaa moottoriasi tai ajoneuvoasi.

 

VAIHE 3: ASENNUS

Tarkasta osanumero varmistaaksesi, että se on oikea kyseiseen moottoriin.

Väärän turboahtimen asentaminen moottoriin voi vahingoittaa turboa ja/tai moottoria ja mitätöidä takuun.

 

VAIHE 4: ASENNUS

On tärkeää, että koko asennusprosessin ajan estät likaa tai roskia pääsemästä mihinkään turbon osaan.

Lika tai roskat turbossa voivat aiheuttaa katastrofaalisia vaurioita johtuen erittäin suurista toimintanopeuksista (jopa 300 000 rpm).

 

VAIHE 5: ASENNUS

Varmista, että käytössä on oikeat tiivisteet.

Esimerkiksi – minkä tahansa tiivisteen keskireiän on oltava täydellisesti linjassa turbolaipan keskireiän kanssa. Jotkut turbot käyttävät kierreliitintä eikä tiivistettä. Jotkut turbot käyttävät ´banjo-liitosta`´banjopulttiin`; käytä näissä tapauksissa uusia tiivisterenkaita/aluslevyjä.

Tärkeä huomautus: Älä käytä nestemäisiä tiivisteitä koska liiallinen aine voi päästä turboon ja tällöin hidastaa tai pysäyttää öljyn virtauksen.

 

VAIHE 6: TURBO ASENNUS

On suositeltavaa käyttää uusia ilma-, öljy- ja polttoainesuodattimia ja puhdasta moottoriöljyä moottorin tai ajoneuvon valmistajan toiveiden mukaisesti.

Kun asennat uuden öljynsuodattimen, täytä se puhtaalla, raikkaalla moottoriöljyllä. Jos mahdollista, palauta paine öljypumpusta suodattimeen. Tämä on erityisen tärkeää vanhemmissa moottoreissa, joissa öljyn paine tyhjenee öljynvaihdon aikana!

 

VAIHE 7: ASENNUS

Ennen turbon asennusta varmista, että kaikki ilmaletkut ovat täysin puhtaita eikä niissä ole mitään merkkejä vahingoista.

 

VAIHE 8: ASENNUS

Ilmansuodatin ja sen kotelo on oltava täysin puhtaita ja vailla roskia.

 

VAIHE 9: ASENNUS

Puhdista moottorin ilmanvaihtojärjestelmä ja varmista, että se toimii kunnolla.

Kaikki tukokset tai toimintahäiriöt voivat aiheuttaa kohonneen kampikammiopaineen ja johtaa öljyn vuotamiseen turbosta tuloilma- ja pakokaasujärjestelmiin.

 

VAIHE 10: ASENNUS

Poista kaikki vanhat tiivistemateriaalit pakoputkesta.

Laipan pintojen on oltava puhtaita ja niissä ei saa olla vaurioita. Poista sitten muovit tai suojat turbosta.

 

VAIHE 11: ASENNUS

Sijoita turbo jakoputkeen tai moottorin lohkoon käyttämällä oikeaa uutta tiivistettä tai O-rengasta ja kytke sitten pakoputki uudelleen.

Kiristä kaikki mutterit ja pultit. *

 

Tärkeä huomautus vaiheista 12-15. Kiinnitä erityistä huomiota öljynsyöttö- ja tyhjennysputkiin, joiden on oltava täysin puhtaita ja vauriottomia varmistaakseen vapaa öljyn virtaus. Varmista, etteivät joustavat letkupäällysteet ole romahtaneet sisäisesti ja ettei öljynsyöttöputki ole liian lähellä lämmön lähdettä, joka on saattaisi vahingoittaa öljynsyöttölinjaa sisäisesti. Tämä on yleistä joissakin ajoneuvoissa ja vaikea havaita leikkaamatta putkea! Tästä syystä suosittelemme uuden öljyntuloputken asentamista kun asennat uuden turbon.

 

VAIHE 12: ASENNUS

Seuraavaksi asenna öljyntyhjennysputki turboahtimeen.

 

 

VAIHE 13: ASENNUS

Kaada uusi moottoriöljy turboahtimen öljyntuloreikään.

 

VAIHE 14: ASENNUS

Asenna seuraavaksi uusi öljynsyöttöputki.

 

VAIHE 15: ASENNUS

Asenna tulo- ja poistoilmaletkut turboahtimen kompressorikoteloon.

Varmista, että liitännät ovat ilmatiiviit ja letkun kiinnikkeet on kiristetty oikein. *

 

VAIHE 16: ASENNUS

Pyöritä moottoria 10 – 15 sekunnin ajan käynnistämättä moottoria.

Jotta tämä voidaan tehdä, kytke pois polttoaine/sytytin tai käytä puristimen testitilaa. Tämä auttaa pohjustamaan turboahtimen öljynsyötön täyttämällä öljynpainelinjat, öljysuodattimen ja turbon öljyllä ennen käynnistystä.

Tärkeä huomautus: heti kun moottori käynnistyy, turbo toimii korkealla nopeudella ja voitelun puute näiden muutaman elintärkeän sekunnin aikana voi tuhota upouuden turbon.

 

VAIHE 17: ASENNUS

Käynnistä moottori ja anna sen olla tyhjäkäynnillä 3-4 minuuttia jotta öljy-, kaasu- ja ilmavuodot voidaan tarkastaa kunnolla.

Jos moottorin käynnistyksen aikana havaitaan vuotoja, korjaa ongelma välittömästi.

 

VAIHE 18: ASENNUS

Pysäytä moottori ja tarkasta moottorin öljytaso uudelleen.

Öljytason tulee olla minimi- ja maksimimerkin välissä mittatikussa – on tärkeää varmistaa, että öljyn taso ei ole yläpuolella, jossa turbon öljyntyhjennysputki kytketään moottoriin; tämä voisi johtaa öljyvuotoon turbosta tulo- ja pakokaasujärjestelmiin.

Tärkeä huomautus: * lisätietoja öljystä, kiristysmomenteista ja asennustiedoista löytyy ajoneuvon tai moottorivalmistajan huolto-oppaista, josta tulee varmistaa oikeat tiedot.

—————